September 25, 2013

Budapest, Hungary

Do Budapesti jsme zamirily v patek 6.9.2013 autobusem z Ceska. Za sest hodin jsme byly na miste a ja jsem skoro celou cestu prospala. Po vystoupeni z autobusu byl muj prvni dojem presne takovy jsem cekala… Preci jenom jsme se pohybovaly na vychod Evropy, takze takova ta post-komunisticka klasika panelove zastavby a betonovych chodniku. Nas hotel byl mirne na okraji, takze jsme musely na metro.

Tady nasledoval muj udiv. Jakmile jsem se ocitla v podzemi, pripadala jsem si jako v dobe cisare Frantiska Jozefa. Vagony metra jsou totiz snad jeste z te doby, udrzovane a v poradku, ale krasne stare J Proste krabicovy modry design, ktery snad znate z filmu o Sisi apod. Sice to ude znit mozna divne, ale zrovna to metro je pro me asi nejsilnejsi zazitek z Budapesti a jsem rada, ze jsem ho videla mohla s nim jet!

Nejstarší linka podzemní dráhy, obvykle nazývané Jubilejní, která však krátce po návštěvě císaře Františka Josefa I. byla pojmenována na nějakou dobu i po něm, pochází z konce 19. století. K vybudování podzemní dráhy v Budapešti vedl podobný důvod, jaký stál i u ostatních sítí podzemních drah v celém světě, a to přeplnění povrchové dopravy. Andrássyho ulice, v 19. století jedna z nejdůležitějších tepen města spojující centrum Pešti s novou zástavbou, již byla přeplněná. Řešením tedy bylo vybudování dnes druhé nejstarší podzemní dráhy na světě (po londýnském metru), vedoucí přímo pod zmíněnou Andrássyho ulicí. Linku postavila Budapešťská železniční společnost, musela však splnit nejprve tu podmínku, že podzemní dráha bude do oslav tisíciletého osídlení země Maďary v roce 1896 již v provozu.


Muj cas vyhrazeny na Budapest byl jeden a pul dne. Vim docela malo, ale na prvni potkani a potreseni rukou s timto mestem to stacilo. Stihly jsme ty hlavni veci:

Parlament je v soucasne dobe v rekonstrukci. Ono mozna je to spatne psat v soucasne dobe, protoze ve snad vsech pruvodcich se docitam, ze se musi opravovat a udrzova neustale. Nebot obklad je vytvoren z vapence, ktery diky vysoke poreznosti spatne snasi mistni znecistene ovzdusi, a tak pracuje rychleji nez by mel. V soucasne dobe jsou, ale v rekonstrukci i prilehle chodniky a zelen, takze jsme se blize nez kolem oploceni nedostaly. I tak je to uchvatna budova z roku 1902 se sedmisty prepychove dekorovanymi pokoji. Styl stavby je smesici neobaroka, neorenesance a neogotiky, proste vez vedle veze. Doporucuji, ale se na budovu podivat z druhe strany reky. Tak totiz dostanete komplexni prehled o cele stavbe, kdyz uz se diky pracem nedostanete blize. Idealne z hory na, ktere stoji hrad s Rybarskou Bastou.
Bazilika svateho Stepana je od budovy Parlamentu co by kamenem dohodil a je mozne, ze ji dokonce uplne prejdete. Proto se v kazde ulicce divejte vlevo a vpravo J Cestu k ni lemuje krasna alej stromu ve stridani se s venkovnima zahradkama restauraci. Ty je treba vyuzit. Byt turisticke misto, presto ceny na posezeni navenku s vyhledem na dalsi krasnou stavbu je v srdci Budapeste velice prijemny J Aneb prvni misto kde muzete vychutnat znamy madarsky gulas!
Budinsky Hrad lezi leží na jižním cípu Hradního vrchu. Je to historický hrad a bývalý palác a sídlo uherských králů. Byl také v minulosti nazýván Královský palác a Královský hrad. Hrad byl postaven za vlády významného uherského krále Bély IV. v letech 1247 - 1265. Za krále Zikmunda Lucemburského byl palác značně rozšířen. Ve své době to prý byl největší soubor gotických paláců na světě. Další přestavby a rozšíření se areál hradu dočkal za krále Matyáše Korvína. Na hradě sídlil po roce 1490 také jeho nástupce z české linie Jagellonců - král Vladislav II. Jagellonský a jeho nástupce Ludvík Jagellonský, kteří v Budíně nadále vedli honosný dvůr.
Rybarska Basta se nachází v Budíně, na pravém břehu Dunaje na Hradním vrchu Várhegy. Rybářská bašta byla navrhnuta architektem Frigyes Schulekem a postavena v letech 1895-1902. Rekonstrukční práce po druhé světové válce vedl jeho syn János Schulek. V blízkosti stavby stojí jezdecká socha svatého Štěpána (Szt. István), novogotický tzv. Matyášův chrám zasvěcený panně Marii a hotel Hilton. Basta je vazne nadherna a 300HUF za studentsky ticket je vazne k smichu. Odsud mate nazapomenutelny pohled na Dunaj a naproti lezici budovu Parlamentu v plne sve krase.
Opera. Kolem budovy opery jsme jenom prochazely, ale i tak je to takova ta klasicka budova opery, ktera se nachazi na hlavni Andraszyho tride.
Vaci utca je pak v Budapesti brana jako hlavni nakupovaci trida. Dokonce i ukazatele na sobe nesou poznamku jako 'shopping street', atp. Co se tyce cen, tak musim rict, ze v porovnani s Ceskem je na nakupovani obleceni, elektroniky, atp. vse o 10 - 20% levnejsi. Alespon me to tak prislo. Vsechny hlavi ulice jsou lemovany bary a restauracemi, ktere prodavaji nepreberne mnozstvi koktejlu za normalni ceny a je videt, ze madari takto radi travi sva odpoledne. Dokonce jsme objevili i stanky s jidlem! Coz bylo naprosto nadherne. Vsechno jidlo maji dobre a papriku cpou do vseho. Takze milovnici klobasek a salamu teste se! :-)























Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...