June 4, 2012

Golden Gate Bridge, 03.06.2012

Užíváme si San Francisca :-) Teda zatím nemáme co dělat, a tak jsme neděli strávily velkým výletem a pěší tůrou.
Dopoledne jsme vyrazily autobusem z Marin County za $4.25 (v domnění, že je to cena za celodenní jízdenku) ke Golden Gate Bridge. Čekalo nás pěkně protivné počasí v podání pečícího slunce a studeného větru od pacifiku. Nenechaly jsme se zastrašit a fotily most ze všech úhlů. Nenápadně jsem se přidala na chvíli ke skupince s průvodcem a odposlouchala, že most byl původně růžový až nějaký místní architekt přesvědčil lidi, aby ho natřeli na stávající barvu, tak aby zapadal do modře vody a zeleně přírody. Víte o tom něco? Musím smeknout klobouk, protože je to tak naprosto úžasné. Když se na ten most díváte je to ohled, který jsem ještě nikde nezažila. Díváte se jakoby na pohlednici. Prostě neuvěřitelný pohled!
Jednu věž most jsme měly za začátku zahalenou do mlhy, ale jak jsme přecházely z různých úhlů, tak se vyčasilo. Krásný pohled z jižního konce je i na Andělský ostrov a vězení Alcatraz o kterém vám určitě ještě hodně povím ;-)

Pohled z jižního konce, jedna věž je zahalená - mraky tady plují neskutečně rychle


Okolí mostu

Jak šla stavba (1935 doplním ;-) 



Krásný výhled na San Francisco

Most Golden Gate (Zlatá brána) je jeden z nejdelších a nejznámějších visutých mostů na světě. Překonává stejnojmennou úžinu u ústí Sanfranciské zátoky do Tichého oceánu a spojuje tak San Francisco na jižním poloostrově s okresem Marin na severním. Není jen dopravní komunikací, ale i symbolem města San Francisca a turistickou atrakcí. O jeho stavbě bylo rozhodnuto v roce 1930 a byla zahájena 5. ledna 1933. Do provozu byl slavnostně uveden 27. května 1937 pro pěší a o den později pro automobily; tehdy byl nejdelší na světě. Při stavbě bylo nutno vzít v úvahu častá zemětřesení v oblasti, ale i bouřlivé přílivy a odlivy. Nejobtížnější byla stavba základů pro jižní mostní pilíř. Pracovalo se z vlečných člunů za přílivu i odlivu. Po dostavení pilířů bylo nutno namontovat 2 drátěná lana. Tato montáž se prováděla z visutých lávek. Stavba si vyžádala 11 obětí na životech (z toho 10 po zřícení lešení dne 17. února 1937). Stavbu mostu vedl inženýr Joseph Baermann Strauss, jeho poradce byl architekt Irving Morrow. Projekt byl financován dluhopisy ve výši 35 miliónů dolarů; v cenách r. 2003 by jeho výstavba stála zhruba 1,2 miliardy.
Most má rozpětí pilířů 1280 m, celková délka je 2737 m. Má dvě nosná lana, každé má průměr 92 cm a skládá se ze 27 572 pramenů. Každý pilíř nese zátěž 95 000 tun, kotevní kvádry jsou vystaveny zatížení 28 500 tun v tahu. Ocelové pylony se skládají z několika tisíc snýtovaných malých ocelových krabic. Věže dosahují výšky 227,4 m nad mořem. Celé dílo váží 887 000 tun a obě věže drží pohromadě 600 000 nýtů. Poslední nýt měl být z ryzího zlata, ten kvůli své měkkosti při nýtování vyletěl a ztratil se v moři a byl nahrazen normálním nýtem. Most je natřen oranžovou barvou, která zlepšuje jeho viditelnost pro lodě při častých mlhách v oblasti. Při mlhavém počasí se však oranžová barva rozkládá a znečišťuje životní prostředí, proto musely být části mostu přetřeny našedo. Říká se, že most Golden Gate musí pracovníci barvit každý den, ale jenom při dobrém počasí, pracuje na tom speciální tým natěračů, natřít ho znovu celý trvá asi rok, potom se musí začít znovu. Denně přejede přes most přes 120 000 aut; má šestiproudovou vozovku, přičemž počet pruhů pro provoz jednotlivými směry se mění podle denní doby. Za přejezd osobním autem se ve směru do San Francisca platí 6 dolarů (rok 2010); v opačném směru se neplatí. V 80. letech 20. století byla do mostu namontována čidla, která hlásí pohyb konstrukce vyvolaný zemětřesením.
Golden Gate Bridge je považován za nejvyhledávanější místo pro sebevraždy na světě. Na mostě nejsou instalovány žádné zábrany, které by zamezily skokům, které jsou takřka vždy smrtelné. Statistiky uvádějí, že sebevraždu zde spáchalo přes 1200 lidí.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...